17 november 2008

Det är en sjuk värld vi lever i

För den som tvivlade på att vår relation till de andra djuren har blivit helt vrickad rekommenderas läsning av denna artikel om "slaktkycklingarnas svar på monstertjuren Belgian blue" (bara begreppen slaktkyckling och monstertjur bör säga oss något).

Ett par "höjdpunkter" ur texten:

Arbetet med att utveckla slaktkycklingen Cobb 700 har pågått i 12 år, kostat nära två miljarder kronor och anses representera kulmen på 2000-talets hårda kycklingavel. (...) Det uttalade målet har varit att skapa fåglar med rekordstora bröstfiléer till färdigmatsindustrin. Filéerna är dessutom närmast rektangulärt formade för att minimera spill och underlätta den industriella hanteringen.

Nu släpps en helt ny produktlinje av Cobb-Sasso-kycklingar som kan skräddarsys att bli 41, 61 eller 81 dagar gamla med önskad färg på näbb, fötter och fjädrar. Den första varianten lanserades i våras, en vit kyckling med röda inslag som döpts till Cobb Sasso 150.

Jag skulle gärna vilja säga något smart om detta, men det hela är så sjukt att jag inte kommer på något att säga.

2 kommentarer:

  1. "Jag skulle gärna vilja säga något smart om detta, men det hela är så sjukt att jag inte kommer på något att säga."
    Precis vad jag också tänkte!

    SvaraRadera
  2. Klimatsmart ska den tydligen vara, och det är ju ett argument som jag tror kommer att gå hem hos folk, då ekologi nästan alltid tycks komma före djuretik. Alla vill ju vara klimatsmarta. Sedan om argumenten håller hela vägen spelar mindre roll. Oftast räcker det med ett argument för att intala sig själv att med gott samvete kunna glömma baksidorna.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.